leestijd: 5 min.

3 redenen waarom je organisatie moet investeren in jouw werknemers

Zitten je werknemers in het slop of zitten ze in onzekere coronatijden verveeld thuis? Dan is het misschien tijd om hen uit te dagen met iets nieuws. Een opleiding op maat van je werkkrachten, bijvoorbeeld. Studies bewijzen dat dat niet alleen voordelig is voor de (mentale) gezondheid van werknemers, maar ook een positieve impact kan hebben op (de toekomst van) je bedrijf.

De wereld is grondig door elkaar geschud door het coronavirus. Je zal heel goed moeten zoeken om nog iemand te vinden die niet op de een of andere manier is getroffen door het onzichtbare beestje. Ook de bedrijfswereld draagt er al sinds de eerste dag van de pandemie de gevolgen van. Tot op vandaag raden overheden aan om zoveel mogelijk van thuis te werken, alleen als het echt niet anders kan. Als het moet, horen en zien collega’s elkaar slechts vanop anderhalve meter afstand en met mondmasker. Veel werknemers haken daarom af, en beslissen om dan gewoon maar in hun kot te blijven en verder te werken.

Bovendien is het nog wel even wachten eer we opnieuw het Rijk der Vrijheid kunnen betreden. En dat begint toch stilaan te knagen. Aan je winsten, je bedrijf, je werknemers, hun (mentale) gezondheid, en hun productiviteit.

Hoog tijd dus om actie te ondernemen. Maar hoe?

Als we de cijfers mogen geloven, dan zien we dat werknemers veel meer vrije tijd hebben sinds de uitbraak van de pandemie. Velen hebben hun handen vol met het huishouden en kinderen, maar anderen grijpen die kans ook aan om aan zichzelf te werken. De ideale gelegenheid om een opleiding voor je werknemers te organiseren!

1. Blijf niet bij de pakken zitten

Eerst moet je natuurlijk weten of er überhaupt nood is aan opleidingen voor je werknemers. Zonder draagvlak wacht je best nog even met een nieuwe opleiding voor te stellen. Misschien hebben je werknemers bijvoorbeeld al de handen vol met kinderen of zien ze er zelf niet helemaal het nut van in. Belangrijk is om voor elke weerstand op de werkvloer altijd begrip op te brengen. Al wil dat niet zeggen dat je je niet kan verweren tegen hun mogelijke bezwaren. Jezelf intellectueel uitdagen is niet alleen voordelig voor je organisatie, het heeft ook een positieve impact op de productiviteit van de werknemer en zijn of haar mentale gezondheid, zo bleek al vaak uit studies. Ook als je werknemers technisch werkloos zijn kan je beter initiatief nemen en hen aansporen om bijvoorbeeld gezamenlijk een opleiding te volgen.

Zo kwam in de eerste golf van de pandemie het hele H&M-winkelpersoneel thuis te zitten. Plots werden ze overweldigd door een zee van tijd, maar wat doe je daarmee? De recruitmentsectie van de kledingketen kwam op het idee om via hun leerplatform bepaalde opleidingen te volgen en nog twee andere cursussen naar keuze. Niet ter plaatse trappelen, dat was hun motto.

Is het nuttig om een opleiding aan je werknemers aan te bieden tijdens een crisis of pandemie?

2. (Her)smeed de banden op de werkvloer

Zoom-meetings, chatgesprekken, mailen met collega’s – geen mens die fysiek contact volledig zou willen vervangen door enkel digitaal contact. Nu werknemers meer afstand van elkaar moeten nemen en mekaar minder horen, is het logisch dat er meer ruis mogelijk is op de werkvloer.

Die fysieke afstand stelt jou als werkgever ook voor enkele uitdagingen. Hoe bereik je je collega’s voldoende en welke rol kan een opleiding daarin spelen?

Opleidingen van e-Sia zijn doorspekt met social learning. Zo is ons leerplatform volledig geïntegreerd met Zoom en Teams, waardoor studenten makkelijk met elkaar in contact kunnen komen. Bovendien is interactief leren geen bijkomstigheid, maar de fundamentele bouwsteen van onze opleidingsfilosofie. Communicatie staat centraal bij ons: via webfora, direct messages en groepschats kunnen cursisten onder elkaar of met hun docenten makkelijk de leerstof bespreken.

Organisatiepsycholoog Erik van den Hoff stelt dat organisaties in onzekere tijden net volop moeten inzetten op communicatie: ‘Laat regelmatig van je horen en leg je medewerkers duidelijk uit waarom je ze juist nu aanspoort trainingen te volgen.’ Bij Techsharks stuurt hij zijn collega’s bijvoorbeeld elke week een mail met de vraag hoe het met hen gaat.

3. Denk aan de mentale gezondheid van je collega’s

Dat ons sociaal contact het voorbije jaar flink is afgenomen, staat buiten kijf. Uit een onderzoek van de Nederlandse overheid bleek dat niet alleen de hoeveelheid contact met onze collega’s, kennissen, vrienden en familie is verminderd, het tastte ook de kwaliteit van onze gesprekken aan. Door onder andere die twee factoren is eenzaamheid onder de bevolking toegenomen, concludeert de studie.

Met z’n allen hebben we van onze dagelijkse structuren moeten afwijken, hebben we vakanties in het water zien vallen en waren onze sociale contacten heel beperkt. Geen wonder dat heel wat mensen geen zich voelen alsof ze in een uitzichtloze situatie zijn beland. Daarom is het essentieel om als werkgever in actie te schieten en het geluk van je werknemers opkrikken. Positieve mensen zijn immers succesvoller, tevredener en gelukkiger.

Daaraan kan je als leidinggevende gelukkig heel wat doen. Het licht aan het einde van de tunnel komt stilaan dichterbij, maar zorg ervoor dat je blijft communiceren met je collega’s. Spoor ze aan om zichzelf voortdurend te verbeteren en vraag hen bijvoorbeeld of ze misschien interesse hebben om zichzelf bij te scholen in een relevant onderwerp. Opnieuw een win-winsituatie voor jouw organisatie én je werknemer!

Nog meer leeshonger?

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙